Zatím jsme na začátku a ve srovnání s Evropou v České republice zaostáváme. Podle posledních údajů se blížíme devíti tisícům elektromobilů a dalším čtyřem tisícům hybridů. „V blízké budoucnosti rapidně naroste počet elektromobilů na silnicích,“ říká Ondřej Synek, obchodní ředitel e-mobility streamu ve společnosti Unicorn. V podcastu Business Speak týdeníku Ekonom se hned na úvod přiznává, že zbožňuje Elona Muska. „Tesla je lovebrand, nemyslím si, že by ho někdo z oblasti e-mobility neměl rád,“ dodává.

Ondřej Synek je ve společnosti Unicorn zodpovědný za řešení ChargeUp, které staví kolem elektromobility byznys založený na zařízení nabíjecích stanic od začátku po samotný provoz. „Elektromobilitou se naprosto seriózně zabýváme pět let,“ vzpomíná Synek a dodává, že je to pro ně byznys, a proto v Unicornu vedle softwaru nedávno přidali i nabíjecí stanice. „Abychom se skutečně stali end-to-end dodavatelem komplexního řešení pro dobíjení elektromobilů,“ shrnuje podstatu ChargeUp Synek.

Společně jsme se podívali i na celou řadu častých mýtů o elektromobilitě. Jedním z mýtů je dle Synka to, že elektromobil má být údajně méně ekologický než vůz se spalovacím motorem. „Je tam samozřejmě ještě hodně práce, aby výroba a recyklace baterií byla více ekologická a ekonomická… ale je to je jen otázka času,“ vysvětluje Synek. Mýtem je dle něj také myšlenka, že na elektromobily nemáme dostatek elektřiny a při přechodu na ně by přišel blackout.

Planeta se rychle otepluje a e-mobilita je jedna z cest, jak to změnit

Dalším z mýtů, který byl v podcastu diskutován, je i cena dobíjecí stanice. Podle Synka je dnes možné ji vybudovat i za pár desítek tisíc korun. Záleží samozřejmě na parametrech, zejména na tom, jak rychle a co chce majitel dobíjet. Spousta problémů může být spojena se společenstvím vlastníků jednotek, které se tradičně obtížně domlouvá na čemkoliv, včetně sdílených míst pro dobíjení elektromobilů. Ale není to nemožné, naznačuje ze své zkušenosti host podcastu.

Business Speak

Pořad Business Speak je partnerským obsahem týdeníku Ekonom. Moderátor, vysokoškolský pedagog a ekonom Dominik Stroukal v něm se svými hosty každý týden otevírá praktické otázky na téma obchodu a podnikání velkých českých firem nebo některého z businessových odvětví. Do hloubky a bez okolků. Business Speak můžete sledovat na podcastových platformách Spotify a Apple podcast, najdete ho na Youtube a samozřejmě i na webových stránkách týdeníku Ekonom.

Elektromobilita je propsána skrze národní a nadnárodní plány do jasné budoucnosti, která má i konkrétní termíny. „Můžeme se připravit na to, že pořídit si fosilní automobil bude luxus, ať už z pohledu pořizovací ceny či uhlíkové daně, která dříve či později přijde i k nám,“ předvídá Synek.

Podle klimatických scénářů se podle Synka bavíme v České republice o půl milionu až milionu elektromobilů do roku 2040, k čemuž budou potřeba desítky tisíc nových nabíjecích míst. Je na lidech, jestli budou majitelé nabíjecích stanic nabízet dobíjení zdarma jako marketing, nebo za úplatu. „Předpokládám, že veřejné dobíjení, zejména to výkonné, bude zpoplatněné a bude to zajímavý byznys,“ nachází příležitost Synek a odhaluje, že pravděpodobnou variantou je zpoplatnění rychlejšího nabíjení, zatímco pomalejší může být spojeno s marketingem či doplňkovými službami v okolí. „Z elektromobility se dříve či později stane mainstream,“ uzavírá svůj pohled do budoucna Synek.

Nejnovější díl Business Speak můžete zhlédnout na našem webu nebo si ho poslechnout v mobilních aplikacích Spotify nebo Apple Podcasts.

Související