Motivace musí být pozitivní. V podcastu Business Speak týdeníku Ekonom se na tom shodli ředitel Unicorn University Marek Beránek a manažer projektu Edookit Roman Vejražka. Ti jsou od února 2020 kolegové pod jednou střechou společnosti Unicorn, která stále více hledá cesty, jak motivovat ke vzdělávání studenty od základních škol po celoživotní vzdělávání.

V době moderních technologií je nutné používat nástroje, které studenti znají a používají ve svém volném čase. „Používejme to, co mají rádi. Tak, aby je škola začala bavit,“ shrnuje to v podcastu Marek Beránek. Od vzdělávání zaměstnanců přes založení vysoké školy a vzdělávání klientů se Unicorn postupně posunul až k nástrojům pro motivaci studentů od mateřských škol.

Roman Vejražka vychází ze zahraničních studií, které ukazují, jak moc pomáhá zapojení rodičů do výuky. A přirozenou cestou k tomu jsou moderní technologie. Ty v projektu Edookit využívají stovky škol ve čtyřech zemích. Nejsou to jen známky a poznámky, ale mnohem víc. Jak říká sám Vejražka: „Máme interní sociální síť pro rodiče, máme způsob avizování plateb...“ A systém samozřejmě přirozeně využívají i učitelé a sami studenti. Upozorňuje také na to, že stále je tou hlavní osobou ve výuce učitel, jen mu systém pomáhá s motivací studentů.

Jednou z cest, kterou se Vejražka s Edookitem vydali, je systém odznaků pro studenty. Našli 25 možností zlepšení, které nejsou jen o lepším prospěchu, ale také o včasném odevzdávání samostatných prací či soustavném zlepšování. Pochválit lze i jiné studenty než třídní premianty. Důležité je, aby motivaci měli všichni studenti. „Motivace vychází z pochvaly. Člověk chce být chválen a chce dostávat pozitivní zpětnou vazbu,“ doplňuje Beránek. Inspirace vychází také z počítačových her. Ty nás umí motivovat a inspirovat.

V diskusi zazněly i příklady technologií, které dnes umožňují studentům lépe studovat a učitelům a školám je lépe motivovat. Místo papírové učebnice je dnes možné sledovat obsah on-line přednáškou, nebo dokonce využít elektronické učebnice, ve které učitel přesně vidí, které stránky si student prošel a kde mu to příliš nešlo. Učebnice může být v elektronické formě dokonce doplněna ověřovacími otázkami, u kterých učitel vidí, kde má student prostor ke zlepšení.

Oba hosté také zavzpomínali na své zkušenosti z let školou povinných a připomněli si i dobu třídních schůzek a opisování testů. „To, co se mění, je motivace. Než byly sociální sítě, tak zábavou bylo, že jsme šli ven a lítali jsme po okolí... Dnes máme tolik věcí, které jsou alternativou pro studium, že aplikace musí být pro učení konkurenceschopné. Musí vás nadchnout,“ vysvětluje kontrast Marek Beránek.

Související