Budějovický Budvar je poslední podnik svého druhu – při porevoluční privatizaci zůstal jako jediný v rukou státu a je v nich dodnes. Jako národní podnik spadá pod ministerstvo zemědělství a svůj národní podíl bere s hrdostí. S ředitelem Budvaru Petrem Dvořákem jsme mluvili o tom, proč je dobré, aby mělo Česko i nadále svůj národní pivovar, a jak se vede podnik v rukou státu, který musí každý den bojovat s konkurencí soukromých (většinou zahraničních) vlastníků.

To, že je Budějovický Budvar v rukou státu, ale neznamená, že by jeho byznys nebyl postavený na stejných principech jako jakýkoliv jiný podnik. Na konci roku musí přinést zisk. Rozdíl je jen v tom, že o osudu vydělaných peněz nerozhodují osoby majitelů, ale právě zmíněné ministerstvo zemědělství, pod které pivovar spadá. „Na konci roku se společně se zakladatelem rozhodujeme o tom, jakou část peněz investujeme zpět a jaká se pošle do státního rozpočtu,“ vysvětluje v novém díle pořadu Business Speak ředitel Petr Dvořák.

Současný ředitel působí na své pozici v pivovaru téměř čtyři roky a je velkým zastáncem toho, aby podnik dál zůstal státní. A nutno podotknout, že jde opravdu o raritu. Kromě Německa je Česko jedinou zemí, kdy se podobný koncept udržel i v roce 2021 a dál funguje. „Budvar by se měl starat o české pivo jako o symbol. Pivo u nás vařit umíme, má tu dlouhou tradici, ale většina velkých pivovarů je dnes už v rukou zahraničních majitelů. Zůstali jsme největším pivovarem výhradně v českých rukou,“ popisuje Dvořák. Díky tomuto nastavení jsme tak všichni akcionáři vlastního pivovaru, což může být pro národ milovníků piva poměrně zajímavá výsada.

Business Speak

Pořad Business Speak je partnerským obsahem týdeníku Ekonom. Moderátor, vysokoškolský pedagog a ekonom Dominik Stroukal v něm se svými hosty každý týden otevírá praktické otázky na téma obchodu a podnikání velkých českých firem nebo některého z businessových odvětví. Do hloubky a bez okolků. Business Speak můžete sledovat na podcastových platformách Spotify a Apple podcast, najdete ho na YouTube a samozřejmě i na webových stránkách týdeníku Ekonom.

Ve světle už rok trvající pandemie koronaviru není možné vynechat otázku, jak nařízení zahýbala pivovarnickým byznysem. Budvaru se v tomto případě podařilo udělat ze svého nedostatku přednost. Navzdory štítku „národní pivovar“ měla značka dlouhé roky slabé zastoupení v českých hospodách, díky čemuž se jí povedlo vyjít z koronavirového boje se vztyčenou hlavou – neztratila tam, kde ostatní ano. Jak ale v novém dílu pořadu Business Speak vysvětluje ředitel Budvaru Petr Dvořák, nebyl to jediný důvod, proč značka v pandemii uspěla.

Nejnovější díl Business Speak můžete zhlédnout na našem webu nebo si ho poslechnout v mobilních aplikacích Spotify nebo Apple Podcasts.

Související